چهارمین کتاب پایگاه
دانلود کنید

اگر اين نخستين بازديد شماست نام نويسی کنيد ، چرا نام نويسی ؟

استفاده از فايل های پيوست به صورت نامحدود
بحث و گفتگو در رابطه با موضوعات بانک اطلاعات
دسترسی به بخش های ويژه مخصوص کاربران سايت
شرکت در نظرسنجی مقالات برتر بانک اطلاعات

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آشنایی با دوره دکترا و کارشناسی ارشد رفاه اجتماعی در دانشگاه برکلی
#1
امروزه در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان، برنامه‌های آموزشی مختلفی به‌ منظور تربیت نیروی انسانی متخصص رفاه اجتماعی، در سطوح کارشناسی، کارشناسی‌ ارشد و دکترا ارائه می‌شود. این امر نشانگر نیاز جوامع عصر ما، به حوزه جدیدی از دانش‌ بشری است که بتواند پاسخگوی مشکلات اجتماعی ناشی از تغییرات پیچیده نظام‌های‌ اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی باشد.


با توجه به تازگی طرح مباحث علمی رفاه اجتماعی در ایران، آشنایی با اهداف و برنامه‌های این دوره‌های آموزشی می‌تواند برای برنامه‌ریزان آموزش عالی، پژوهشگران، سیاستگذاران و مجریان فعال در قلمرو خدمات رفاه اجتماعی قابل استفاده و مثمر ثمر باشد.
فصلنامه رفاه اجتماعی نیز در راستای اهداف خود، به منظور ارتقاء دانش رفاه‌ اجتماعی در جامعه علمی کشور وظیفه خود می‌داند تا در هر شماره با معرفی یکی از مراکز علمی و دانشگاهی جهان در این مسیر گام بردارد. در این شماره با دوره دکترا و کارشناسی‌ ارشد دانشگاه برکلی آشنا می‌شویم.

دوره دکترا در رفاه اجتماعی

عمده‌ترین هدف آموزش دکترا در دانشگاه برکلی،ایجاد استقلال و ابتکارآمیز بودن فکر در طلب علم است.اهداف برنامه دکترای دانشکده، شامل پرورش دانشجویانی است که در زمینه رفاه اجتماعی، مشارکت‌های جدی در آموزش عالی، پژوهش توسعه و تحلیل مشی‌ها، مدیریت‌ و کار مستقیم داشته باشند.

دانشجویان دکترا در متدولوژی پژوهش مهارت لازم را یافته و در نهایت این لیاقت و کفایت پژوهشی‌شان را در پایان‌نامهء خود به اثبات می‌رسانند.
اغلب آنهایی که مدرک PHD خود را دریافت می‌کنند عضو هیئت علمی در دانشکده‌های
مددکاری اجتماعی و رفاه اجتماعی می‌شوند و با جایگاهی ویژه در سازمان‌های تصمیم گیرنده‌ (خطمشی دهنده)و یا نهادهای پژوهشی را در اختیار می‌گیرند.
برنامهء درسی:

برنامه PHD دست دانشجویان را بازگذاشته تا بر اساس تمایلاتشان دوره‌های درسی‌ مختص به خود را دنبال نمایند.هر دانشجو ملزم است تا پایان دوره در سه زمینه مختلف فعالیت‌ داشته باشد.1)زمینه‌ای از مشکل اجتماعی(مثل کودکان، خانواده، سلامت‌روان، نقش و وضعیت زنان)2)زمینه‌ای از نظریه علمی اجتماعی(مثل تئوری‌های توسعهء اجتماعی، سایکو پاتولوژی، تئوری‌های طرح‌ریزی رفاه اجتماعی، مورد پژوهی اجتماعی، خانواده درمانی و مدیریت)

کار دوره دکترا شامل شرکت در سمینارهای دانشکده رفاه اجتماعی و دیگر گروه‌های‌ دانشگاه، همکاری با اعضای هیئت علمی به عنوان دستیار تدریس، گذراندن دوره‌های لازم در مورد روش‌ها و فنون تحقیق، تحقیق کتابخانه‌ای و تاریخچه و فلسفه رفاه اجتماعی می‌باشد.
شرایط گذراندن دوره:
دانشجویان علاوه بر گذراندن دورهء علمی تحصیلشان همچنین باید:
در طول دو سال اول تحصیل برای یک برنامه تمام وقت ثبت نام نمایند؛
یک آزمون شفاهی در هر سه زمینه تحصیلی مورد انتخابشان بدهند؛
و پایان‌نامه‌ای را ارائه دهند که اثبات‌کننده توانایی‌شان در انجام و گزارش یک تحقیق کاملا مستقل باشد.

به دلیل نبود شرط گذراندن حداقل واحدهای درسی،زمان لازم برای کسب مدرک Ph.D به میزان آمادگی،چگونگی پیشرفت در برنامه‌ها و در نهایت ماهیت تحقیق پایان‌نامه هر دانشجو بستگی داشته و متفاوت خواهد بود.حداقل سه سال برای تکمیل دوره مورد نیاز است(دو سال‌ برای دورهء تمام وقت و یک سال برای پایان‌نامه).البته اغلب دانشجویان زمان بیشتری را صرف دوره می‌کنند. اخیرا میزان زمان متوسط برای کسب مدرک 5/4 سال شده است.
دوره کارشناسی ارشد رفاه اجتماعی
دانشکده رفاه اجتماعی یک برنامه دو ساله برای کسب مدرک کارشناسی ارشد به‌ دانشجویان ارائه می‌دهد.این برنامه توسط شورای آموزش مددکاری اجتماعی به رسمیت‌ شناخته می‌شود.

برنامه کارشناسی ارشد به دنبال تعلیم مددکاران اجتماعی برای گستره‌ای از نقش‌های‌ رهبری و نقش‌های کاری پیشرفته در این حرفه است. در حالی که دانشجویان برای کار در سطوح‌ خاص مداخله‌ای و با مهارت‌های اختصاصی آماده می‌شوند همگی با اصول اصلی دانش مربوط به موضوعات اجتماعی و روان‌شناختی، خط مشی‌های رفاه اجتماعی و سازمان‌های خدمات‌ اجتماعی آشنایی کامل می‌یابند.

مشخصه آموزش حرفه‌ای در برکلی، ماهیت بررسی انتقادی و تأکید بر کاربرد دانش و تئوری آزموده شده در توسعه و به کارگیری روش‌های مداخله‌ای است.

آنچه در کلاس ارائه می‌شود بر دانش رشد فردی و خانوادگی،عوامل قومی-فرهنگی، نظام‌های سازمانی و تصمیم‌گیری حاکم بر ارایه خدمات و استراتژی‌های پژوهشی برای توسعه‌ و ارزیابی برنامه‌ها متمرکز است.

تأکید آموزشی برکلی مبتنی بر آماده سازی دانشجویان برای مسؤولیت‌های حرفه‌ای در زمینه رفاه اجتماعی و سیستم‌های سازمانی مرتبط به آن،به ویژه خدمات اجتماعی عمومی و به‌ طور معمول خدمات اجتماعی داوطلبانه مورد حمایت جامعه است.سبک‌ها و شیوه‌های کاری‌ مورد تأکید،مواردی را در برمی‌گیرد که با سیستم خدمات عمومی ارتباط بیشتری داشته باشند.
تخصص‌های دورهء کارشناسی ارشد:
همهء دانشجویان کارشناسی ارشد دوره تحصیلی و زمینه کاری خود را در یکی از پنج‌ حوزه تخصصی زیر دنبال می‌کنند:
-کار مستقیم در زمینه خدمات کودک و خانواده؛
-کار مستقیم در زمینه سلامت روان جامعه؛
-کار مستقیم در زمینه خدمات سلامتی؛
-کار مستقیم در زمینه سالمندی؛
-مدیریت و طرح‌ریزی.
برنامه دوره‌های خاص:
در دانشگاه برکلی علاوه بر دوره دکترا و کارشناسی ارشد دوره‌های خاصی نیز طراحی و اجرا شده که به شرح ذیل است:
1-برنامه ادغامی کارشناسی ارشد و دکترا،
2-برنامه مدرک دوگانه رفاه اجتماعی/سلامت عمومی،
3-مدرک همزمان رفاه اجتماعی/حقوق،
4-اعتبارنامه خدمات lennosreP liPuP ، 5-برنامه دوره‌های بالاتر از کارشناسی هندی-آمریکایی،
6-پروژه آموزش WSM E-VI کالیفرنیا در زمینهء رفاه کودک،
7-کارشناسان ارشد دوگانه بین‌المللی و منطقه‌ای.*
(*)علاقه‌مندان جهت اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت اینترنتی eraflew laicos fo loohcs-ainrofilac fo ytisrevinu/Ptth مراجعه کنند.


فایل‌(های) پیوست شده تصویر (ها)
   
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  آشنایی با دوره دکترای مرکز آموزش رفاه اجتماعی دانشگاه کانزاس allameh11 0 2,775 09-01-2013، 06:46 AM
آخرین ارسال: allameh11
  دوره دکترای رفاه و مددکاری اجتماعی- دانشگاه استونی بروک allameh11 0 2,679 09-01-2013، 06:43 AM
آخرین ارسال: allameh11

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

درباره ما: وبسایت مددکاران اجتماعی ایرانیان در مورخ ۹۲/۱/۱، به منظور ایجاد مرکزی برای دسترسی و هم افزایی فعالیت های علمی و پژوهشی در حوزه های مختلف مددکاری اجتماعی با اهداف ذیل آغاز به کار نموده است: ۱- ایجاد بانک اطلاعات جامع و روزآمد مقالات، با دسترسی آسان، رویه یکسان و رفع محدودیت های شکلی، زمانی و سازمانی موجود ۲- معرفی متخصصین، پژوهشگران و اساتید در حوزه های تخصصی مددکاری اجتماعی جهت تقویت حقوق معنوی ۳- فراهم نمودن بستری برای جریان سازی و مدیریت محتوای مددکاری اجتماعی جهت جلوگیری از تضییع منابع مادی و معنوی جامعه مددکاران اجتماعی ایران، در روندهای تکراری و کلیشه ای کنونی ۴- ایجاد زمینه مساعد برای بومی سازی مددکاری اجتماعی در کشور ۵- گسترش پایگاه های مجازی در حوزه مددکاری اجتماعی ایران